Boekrecensie: Back to Nature

Iedereen weet inmiddels wel dat ik een groot fan ben van wandelen en hiken. Natuurlijk kun je in het buitenland prachtige wandelingen maken, maar ons eigen Nederland heeft ook heel erg veel te bieden. Erg benieuwd was ik dan ook naar het boek ‘Back to Nature’, geschreven door Eva Spigt en Nicola Dow.

Over de schrijvers:

Eva Spigt en Nicola Dow zijn de oprichters van Backtonaturehikes. Onder deze noemer organiseren de dames diverse wandelavonturen gecombineerd met diverse spelelementen en persoonlijke ontwikkeling. Enkele voorbeelden: hiken opgevolgd door een beachrave, hiken opgevolgd door een ijsbad of hiken opgevolgd door een cacao-ceremonie. Met deze evenementen willen Eva en Nicola er voor zorgen dat er weer even stilgestaan wordt bij onszelf. Weg van de stress, op weg naar avontuur. Mede om deze reden hebben ze het boek ‘Back to Nature’ geschreven, waarin Eva en Nicola diverse prachtige wandelingen hebben uitgewerkt, voorzien van aanvullende activiteiten om de betreffende wandeling zo kracht bij te zetten.

Het boek

Eenmaal het boek in handen blijkt al snel dat het een prachtig uitgewerkt exemplaar is. de harde kaft is mooi vormgegeven met een wat mystieke uitstraling, wat direct uitnodigt om het boek te willen lezen. Het boek is opgedeeld in 12 hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk volgt een introductie over het hoe en waarom van wandelen en hiken en welke skills en gear je zoal nodig hebt om goed voorbereid aan jouw avontuur te beginnen. Vervolgens volgen er 11 favoriete wandelingen van Eva en Nicola, welke wandelingen verdeeld over 11 hoofdstukken uitgebreid worden beschreven. Bovendien krijg je naast uitleg over de wandeling ook nog per wandeling een spelelement en inspirerende oefening voorgeschreven, zodat je op die manier de optimale beleving geniet en weer in verbinding met jezelf kunt komen. Voor elke type wandelaar staat er wel een wandeling beschreven. Zo zijn er wandelingen van 08, 3,1 of 5,5 kilometer, maar ook lange(re) wandelingen van 9, 16 of maar liefst 22,9 kilometer! Elk type wandelaar kan dus volledig aan zijn trekken komen. Ook de ‘wildernis-skills’ en oefeningen zijn er in veel verschillende vormen en maten; zo leer je sterren kijken, vruchten en bloemen plukken, winterkamperen en nog veel meer. Helemaal tot jezelf komen kun je aan de hand van ademhalingsoefeningen in de natuur, een brief schrijven aan jezelf of leren lopen als een vos!

Aanrader!

Zeker sinds de corona-pandemie is wandelen weer helemaal hot! Het is dan ook een logisch gevolg dat het aantal wandelboeken de laatste tijd gigantisch is gestegen. Toch vind ik ‘Back to Nature’ een zeer frisse benadering van het fenomeen wandelen. Het zijn niet zozeer wandelroutes die je voorgeschoteld krijgt, juist de wildernis-skills en de persoonlijke oefeningen maken het dat je aan de hand van de mooie wandelingen écht weer tot jezelf kunt komen. De ware essentie van het wandelen in de vrije natuur komt op deze manier heel erg mooi naar voren. Tel daar de prachtige vormgeving, 224 pagina’s wandelplezier en een goed concept bij op en je hebt een boek wat iedere wandelliefhebber wel in zijn of haar collectie moet hebben.

Ik kan het boek Back to Nature dan ook zeker aanbevelen. Het boek kost € 20,99 en is onder andere te koop bij Bruna en Bol.com.

Wat wordt jouw volgende wandeling?

Fan van wandelen en hiken? Meldt je dan aan voor de ‘Hiking in Nederland Facebook-groep‘.