Sebastiaan Horn

Durfsporter / Dare-athlete

de grote triathlon-special (fietsen)

De triathlon-sport is anno 2015 populairder dan ooit. Zowel kleine als grote evenementen zijn snel vol. Er is veel vraag naar clinics en zelfs het internationale Ironman evenement komt dit jaar voor het eerst naar Nederland. Waar bij veel sportclubs het aantal leden afneemt, is bij de NTB (Nederlandse Triathlon Bond) een toename te zien van het aantal leden.

De triathlon-sport is, mede door zijn populariteit, toegankelijker geworden. Naast de tradionele (lange) afstanden worden er in Nederland ook veel sprint- en kwart triathlons georganiseerd. Dit maakt het voor veel mensen interessant om ook mee te gaan doen, daar de lange afstanden vaak onmogelijk zijn zonder de benodigde training.

Gelijkertijd staat deze sport toch ook wel bekend als een dure sport. Het vraagt veel tijd en toewijding omdat je zowel het zwemmen, fietsen als hardlopen moet trainen. Dan de spullen die je nodig hebt voor een triathlon: hardloopschoenen of een zwembrilletje zullen het probleem niet zijn, maar bijvoorbeeld een wetsuit (en/of een tri-suit) en natuurlijk een racefiets kosten vaak een hoop geld. Wanneer je aan triathlon denkt, denk je automatisch aan die futuristisch uitziende TT-fietsen met platte carbon frames, hoge velgen en aparte sturen. Deze fietsen kosten echter een godsvermogen en zijn dus niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast kan ik me heel goed voorstellen dat het wellicht wat overdreven is om met een sprint- of kwart triathlon met een tijdritfiets te komen aanzetten.

Reden voor mij om in deze triathlon-special te gaan onderzoeken of dit ook anders kan. Natuurlijk, in essentie is elke fiets voldoende om mee te doen met een triathlon (mits je fiets voldoet aan de reglementen van de NTB). Als uitgangspunt kun je dus prima met een racefiets meedoen aan een triathlon, maar super ideaal is dit natuurlijk niet. Is het mogelijk om je racefiets dusdanig aan te passen dat je er ook  (lange afstand) triathlons mee kan fietsen? Dit ga ik de komende tijd voor jullie testen.

Opzetstuur

Profile Design T1+

De voornaamste aanpassing zal het speciale opzetstuur zijn. Een opzetstuur zorgt ervoor dat je een aerodynamische houding aan kunt nemen op de fiets. Deze houding moet natuurlijk wel comfortabel zijn. Het tijdritstuur moet goed aanvoelen, zodat de drukpunten goed verdeeld zijn over je hele hand. Tijdritsturen zijn er in allerlei soorten en maten. Speciaal voor deze triathlon-special zal ik een stuur van Profile Design gaan testen; de T1+. Dit stuur is gemaakt van aluminium (carbon varianten zijn er ook) en is volgens Profile Design gemakkelijk op elke racefiets te installeren. De opzetsturen van Profile Design zijn over het algemeen betaalbaar, wat het interessant maakt om ze aan te schaffen. Daarnaast zijn de opzetsturen van Profile Design onder de professionele triathleten veruit het populairst; tijdens de Ironman-championships van Kona 2014 reden er maar liefst 467 triathleten met een opzetstuur van Profile Design. De follow-up, 3T, had er 103 minder rondrijden.

Naast het Profile Design T1+ opzetstuur zal ik ook de Profile Aero HC system testen. Een bidon(houder) speciaal voor op het opzetstuur.

Zadel

time trail angle white

Naast een opzetstuur is er nog iets wat vaak opvalt bij triathlons: het zadel. Waar een ‘normale’ tourzadel vaak een lange neus (boom heeft), rijden ze tijdens triathlons vaak met stompe brede(re) zadels. Dit heeft een reden: omdat je naar voren geleund op het tijdritstuur fietst, komt er meer druk op je zitvlak. Je perineum krijgt dan ook tijdens een triathlon het nodige te verduren. Dit is niet zonder risico’s. Je loopt kans op zadelpijn en misschien zelfs beschadiging van zenuwen. Het aanbod zadels is enorm. Toch had ik mijn keuze voor het zadel wat ik wilde gaan reviewen voor deze special snel gemaakt: de ISM Adamo Time Trial 2. Waarom ISM? Tijdens de Ironman-championships van Kona 2014 reden er welgeteld 599 triathleten met een ISM-zadel. Van de follow up, Fi’Zi:k, reden er maar liefst 198 minder. Er moet toch een reden zijn dat dit zadel onder triathleten zo populair is, en ik wil weten waarom.

Zal Shadowfax (mijn racefiets), wanneer hij is uitgerust met een Profile Design T1+ opzetstuur en een ISM Adamo Time Trial 2, volledig triathlon waardig zijn? Benader ik met deze set-up een echte TT-fiets? Ik ben heel erg benieuwd. De komende periode zal dan ook in het teken staan van uitvoerig testen. Jullie input is meer dan welkom. Benieuwd naar een specifieke eigenschap? Moet ik ergens extra op letten? Laat het mij weten en ik neem het mee in mijn review.

Noot: je zult met deze aanpassingen nooit hetzelfde resultaat bereiken als met een echt TT-frame. Dit komt omdat de afmetingen van een TT-frame anders zijn als die van een gewone racefiets. Dit is niet aan te passen met een ander zadel en een opzetstuur.

In deze triathlon-special beperk ik mij in eerste instantie tot de fiets. Later komen hier wellicht meer triathlon-gerelateerde onderdelen en accessoires bij. Tips of verzoekjes? Laat het mij weten.

Met dank aan Action Sports en Rosiir voor het ter beschikking stellen van de producten. 

Vond je dit leuk om te lezen? Praat mee in de reacties hieronder en deel dit bericht via een van onderstaande links. Op de hoogte blijven van mijn activiteiten? Like dan mijn Facebook-pagina.

2 thoughts on “de grote triathlon-special (fietsen)

  1. Hai Sebastiaan,

    Leuk dat je dit doet ik ben zelf ook iemand die graag dingetjes uitprobeert. Die genoemde opzetstuk heeft als nadeel dat de armsteuntjes (cups) verschuiven wanneer er bijv. een oneffenheid in het wegdek zit, omdat deze met een losse beugel aan de buis vast zit. Verder ben ik benieuwd mbt het zadel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *