Sebastiaan Horn

Durfsporter / Dare-athlete

Mio Cyclo 505 HC

Er zijn vele fietsnavigatie-systemen op de markt. De ene navigeert je van A naar B, terwijl de andere ook je prestaties kan loggen. Een grote speler in de navigatie-wereld is natuurlijk Mio. Mio staat al bekend om hun auto-navigatie systemen en hebben ook al diverse fiets-navigatie systemen uitgebracht. Het parade-paardje uit de Mio-stal is de Mio Cyclo 505 HC. Een uiterst complete fiets-navigatie die je niet alleen verteld welke kant je op moet fietsen, maar ook zeer uitgebreid je prestaties bij houdt.

De afgelopen maanden heb ik van Mio de Cyclo 505 HC uitvoerig mogen testen. Dit is het vlaggenschip uit de Mio fietsnavigatie-serie. Ik heb dit apparaat dan ook tijdens mijn avontuur Cycling Holland stevig aan de tand gevoelt.

De verpakking:

De verpakking Wanneer je de verpakking open maakt..

 

 

 

 

De Mio Cyclo 505 HC komt in een net afgewerkte kartonnen doosje. Op de voorkant zie je een duidelijke afbeelding van de Mio Cyclo 505 HC. Op de achterkant zie je een samenvatting van het product en welke functies je allemaal tot je beschikking hebt. Ook staat onder aan de doos beschreven wat je allemaal in de doos aantreft. Wanneer je de doos openmaakt zie je direct de Mio Cyclo 505 HC samen met een registratieboekje.

Wat krijg je er allemaal bij: 

2014-07-10 12.30.38

In de verpakking tref je het volgende aan:

– De Mio Cyclo 505 HC
– USB-kabel
– Een netstroom-adapter
– Diverse mounts voor op je stuur
– Een hartslagmeter (alleen bij de HC meegeleverd)
– Een ANT+ cadansmeter en snelheidsmeter met toebehoren
– Diverse tyraps
– Quick start guide in diverse talen

Het uiterlijk:

2014-07-10 12.31.04-12014-07-10 13.11.56

 

 

 

 

 

Het eerste wat opvalt wanneer je de Mio Cyclo 505 HC in je handen hebt is dat hij zeer klein, licht en handzaam is. Door het strakke witte uiterlijk ziet het apparaat er strak en modern uit. Aan de voorkant, aan de onderkant van het scherm, zit een ‘ home-button’ (tevens de aan- en uitknop). Aan de achterkant van de Mio Cyclo 505 HC zit de USB-poort, afgedekt door een soort rubberen lipje. Ook zit de bevestigingsclip aan de achterkant. De Mio Cyclo 505 HC ligt lekker in je handen en het scherm is door middel van touchscreen te bedienen. Door middel van een klein lampje aan de voorkant kun je zien wat de batterij-status is; groen betekend een volle batterij en oranje betekend dat de Mio aan het laden is. Wanneer je de Mio Cyclo 505 HC aanzet valt het kleurige scherm op; elk menu heeft zijn eigen kleur. Het apparaat is mooi afgewerkt en heeft een kwalitatieve uitstraling. Je hebt het idee dat je een goed en degelijk product in handen hebt.

De Mio Cyclo 505 HC is volledig waterdicht. Mio geeft zelfs aan dat de Cyclo 505 HC een IPX7 certificering heeft. Dat is best pittig! Nu heb ik er niet mee gezwommen, maar wel heeft het apparaat pittige regenbuien moeten doorstaan. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat het apparaat defect raakt door de regen; hij kan er prima tegen. Ook blijft het scherm goed zichtbaar tijdens de regen, doordat je de helderheid van de schermverlichting kunt instellen.

Tijdens het gebruik:

2014-07-15 19.41.272014-07-15 19.41.44

 

 

 

Alvorens je met de Mio Cyclo 505 HC aan de gang gaat zul je eerst de stuurbevestiging en de cadans- en snelheidsmeter op je racefiets moeten installeren. Om te voorkomen dat deze review een gebruiksaanwijzing wordt zal ik jullie de exacte installatie-procedure besparen. Wel moet je goed opletten bij het plaatsen van de cadansmeter. Zo kwam ik er achter dat de meegeleverde tyraps niet om mijn crankstel paste. Dit is echter gauw opgelost; voor weinig heb je bij de bouwmarkt tyraps in alle kleuren en maten. Ook moest ik bij het bevestigen goed opletten dat de twee gedeeltes van de cadansmeter elkaar niet raakte tijdens het fietsen. Dit zal per fietsframe echter verschillen.

2014-11-05 19.52.30

Al met al is het niet ingewikkeld om alles te installeren, maar je moet dus wel eventjes goed opletten. Eenmaal bevestigd is de Mio Cyclo 505 HC klaar om te gaan. Bijgeleverde hartslagmeter om en fietsen maar. Het opstarten gaat redelijk snel. Ook heeft het apparaat zeer snel verbinding met de benodigde GPS-sattelieten. Aan de hand van het menu kun je kiezen of je een eigen gekozen route gaat rijden, een adres invoert of de Mio Cyclo 505 HC een route laat kiezen. Aan de hand van het menu zal ik per functie beschrijven welke mogelijkheden de Mio Cyclo 505 HC te bieden heeft. Het menu heeft in totaal 6 buttons: Dashboard, Navigeren, Geschiedenis, Suprise Me, Training en Instellingen.

Dashboard:

2014-11-05 19.55.53

De naam zegt het al; het dashboard zorgt voor het aangezicht tijdens het fietsen. Op dit scherm kun je alle gewenste informatie zien; je route, je snelheid, je cadans, je hartslag, het hellingspercentage..noem maar op. Je kunt verschillende pagina’s instellen en per pagina kun je kiezen hoeveel gegevensvelden je wilt laten weergeven. Middels pijltjes kun je bladeren door de verschillende pagina’s. Het hangt van je rit af welke pagina(s) je tijdens het fietsen voor je hebt. Tijdens een fietsrit op onbekend terrein zul je er waarschijnlijk voor kiezen om de routekaart voor je te hebben, zodat je makkelijk kunt zien waar je heen gaat en wanneer je een afslag moet maken (ik ga zo dadelijk uitgebreider in op Navigeren). Wanneer je je vaste rondje rijdt kun je er voor kiezen om de data-velden voor je te hebben zodat je kunt zien wat je prestaties zijn op dat moment. Het opnemen en stopzetten van een rit doe je middels de recordknop, onder aan je scherm. Wanneer je hier op drukt vraagt de Mio Cyclo 505 HC of je de opname wilt starten. Is er een opname actief en je drukt op de knop dan vraagt het apparaat of je de opname wilt pauzeren, stoppen of dat je wilt annuleren (dus de opname door wilt laten gaan). Deze beveiliging is wel prettig zodat je nooit ongewenst de opname stop kunt zetten.

Navigeren:

2014-11-05 19.56.56

Een van de hoofdredenen om de Mio Cyclo 505 HC aan te schaffen is toch wel zijn navigatiefunctie. Je kunt op verschillende manieren navigeren. Zo kun je een bepaald adres invoeren, je kunt een POI (Point Of Interest, zoals een restaurant of een parkeerplaats) invoeren, je kunt op de landkaart een punt aanwijzen, je kunt coordinaten invoeren of je kunt een GPX-bestand inladen. Over deze laatstgenoemde functie kom ik verder op in deze review nog terug. Ook kun je een adres invoeren alszijnde thuis-adres. Mocht je verdwaald raken en niet meer weten waar je bent kun je dus makkelijk de weg naar huis weer vinden. De Mio Cyclo 505 HC is voorzien van uitgebreid kaartmateriaal. Zo kun je navigeren in de volgende landen: Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Groot-Brittannië, Italië, Ierland, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Nederland, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Spanje, Vaticaanstad, Zweden en Zwitserland. De kaarten zijn van OSM en TeleAtlas. Het invoeren van een adres gaat op dezelfde manier als dat we van de auto-navigatie gewend zijn. Je voert het land in (dit zal standaard op Nederland staan), de stad/postcode, de straatnaam en vervolgens het huisnummer. Indien er geen huisnummer bekend is navigeert de Mio je naar het midden van de straat. Vervolgens druk je op Go en de Mio wijst je de weg.

2014-07-17 21.32.03

Deze zomer heb ik een lus gereden van de Amstel Gold Race Experience. Een fietsroute van zo’n 113 kilometer door het heuvelachtige Limburgse landschap. Je kon de route als GPX-bestand downloaden van de website van de Amstel Gold Race Experience. De route wordt weliswaar ook met bordjes aangegeven maar het leek mij een perfecte gelegenheid om de navigatie-kunsten van de Mio Cyclo 505 HC uit te testen. GPX-bestanden zijn als tracks op de Mio te plaatsen. Je dient dan de Mio met de computer te verbinden. Vervolgens kun je de betreffende bestanden in een specifiek mapje op de Mio plaatsen, zodat je de route op je Mio kunt openen. Dit is best nog wel even een werkje, wat naar mijn idee wel iets makkelijker had gemogen. Eenmaal op je Mio geplaatst en je bent klaar om te gaan. Via het navigatie-menu kun je de route selecteren. Vervolgens navigeert de Mio je over de ingevoerde route. Het navigeren zelf gaat eigenlijk heel simpel. Nader je een afslag, geeft de Mio een piep. Kom je nog dichterbij de afslag, geeft de Mio twee piepjes. Wanneer je de afslag daadwerkelijk moet nemen geeft de Mio drie piepjes. Fiets je een route met veel afslagen kunnen deze piepjes je aardig op de zenuwen gaan werken. Alternatief is dat je de hele tijd op je scherm kijkt wanneer je moet afslaan. Dit gaat echter ten koste van de veiligheid en is dus niet aan te raden.

Tijdens de voorgeprogrammeerde route van de Amstel Gold Race Experience ging het helaas nog wel eens fout. Zo leek de Mio Cyclo 505 HC zich meer te focussen op het eindpunt van de route dan op de route zelf. Ik reed namelijk een lus, die enkele keren langs het zelfde punt ging; ik kwam in het begin van de route langs een punt waar ik veel later in de route ook nog een keer langs zou komen. De Mio raakte hierdoor enigszins in de war en wilde mij al veel te vroeg naar het eindpunt sturen, zodat ik een groot deel van de route over zou slaan. Dit vond ik heel erg jammer, omdat de Mio me hier voor het eerst een klein beetje teleurstelde.

Het navigeren naar een specifiek adres ging echter altijd wel goed. Zo stuurde de Mio mij feilloos naar mijn ouders toe, zo’n 60 kilometer van mijn huis. Ook de terugweg kon hij met gemak vinden. Het leek dus dat de Mio Cyclo 505 HC tijdens de Amstel Gold Race experience gewoon een ‘ off day’  had. Het kon natuurlijk ook aan het eerder omschreven GPX-bestand liggen; misschien was die niet helemaal zuiver. De Mio kreeg van mij in ieder geval nog het voordeel van de twijfel.

Ultieme test was natuurlijk Cycling Holland. Een fietsroute van het noordelijkste puntje van Nederland naar het meest zuidelijke punt van Nederland. Onderweg zou ik ook nog langs het meest oostelijke punt van Nederland en het hoogste punt van Nederland. Ik en mijn team hadden van te voren met grote zorg een route uitgestippeld. Het was heel erg belangrijk dat ik ook echt op deze route zou blijven fietsen, zodat mijn volgteam me te allen tijde zou kunnen vinden en bereiken. Een andere belangrijke reden om me echt aan de route te houden was de maximale duur van 24 uur wat de fietstocht in totaal mocht duren. Met een afstand van ruim 400 kilometer kon ik me dus geen omwegen permitteren. Om het zekere van het onzekere te nemen heb ik de totale route niet als GPX-bestand op de Mio geplaatst. We hebben over de hele route bepaalde plaatsen gekozen wat als navigatie-punt zou dienen. Ik fietste als het ware van A naar B naar C naar D enzovoorts. Bij het startpunt voerde ik het adres in van de eerste stopplek. Eenmaal daar aangekomen voerde ik weer het adres in van de volgende stopplek. Zo navigeerde ik mijzelf door heel Nederland. Over het algemeen ging dit heel erg goed. Wel viel mij op dat de Mio Cyclo 505 HC soms wegen ziet waar ze niet zijn. Zo werd ik, vooral in de provincie Groningen, enkele malen een weiland ingestuurd. De Mio gaf aan dat er een afslag zou komen, terwijl het niets anders was dan een uitrit van een akker. Dit was jammer. Aan de andere kant heeft de Mio me met succes door het donkere Drenthe en Overijssel gestuurd, over smalle fietspaden die eigenlijk het predikaat fietspad niet verdienen. Steeds als ik dacht: ‘waar ben ik nou weer beland, als ik maar niet verdwaal’, zorgde de Mio er voor dat ik op de juiste plaats van bestemming zou komen. In de plaats Emmen ontdekte ik een klein puntje van kritiek: de Mio Cyclo 505 HC heeft moeite met het vinden van een alternatieve route. Zo stuitte ik op een weg-afsluiting, maar lukte het mij maar niet om een alternatieve route te vinden. De Mio bleef me maar terug sturen naar die ene weg die juist afgesloten was. Ondanks deze kleine minpuntjes heeft de navigatie-functie van de Mio Cyclo 505 HC het uitstekend gedaan. 23 uur later en 437,7 kilometer verder kwam ik aan op het zuidelijkste puntje van Nederland.

Voedingstops bespreken.

Volgend navigatie-punt invoeren in de Mio Cyclo 505 HC tijdens Cycling Holland.

Overigens kun je de Mio Cyclo 505 HC ook gebruiken als auto-navigatie. Alvorens je een route start vraagt de Mio of je op de fiets zit of in de auto. Dit is ideaal, omdat je geen aparte auto-navigatie hoeft te kopen.

Geschiedenis:

2014-11-05 20.02.09

Gereden ritten kun je terugkijken in de geschiedenis. Per profiel kun je kijken welke ritten je hebt gereden. De ritten zijn gesorteerd per profiel en vervolgens per jaar, maand, week en dag. Per rit zie je vervolgens een samenvatting van alle data met hier en daar een grafiek. Persoonlijk vind ik deze functie niet zo heel interessant. Na elke rit upload ik hem toch op mijn computer, wat veel prettiger terugkijken is. De Mio Cyclo 505 HC heeft een intern geheugen van 4GB, welke niet uit te breiden is. Toch denk ik niet dat het apparaat snel vol zal raken, mits je hem op zijn tijd leeg haalt.

Suprise Me:

2014-11-05 20.03.42

De meest briljante functie van de Mio Cyclo 505 HC is toch wel Suprise Me. Wil je een rondje fietsen maar heb je geen inspiratie voor een leuke route? Laat Mio deze dan voor je uitstippelen. Je kunt invoeren hoe ver je wilt fietsen of hoe lang je wilt fietsen. Met deze gegevens berekend de Mio een leuke route die geheel aan jouw wensen voldoet. Wil je een uurtje fietsen? De Mio stippelt een route van een uur voor je uit (belangrijk is daarbij wel dat je een gemiddelde snelheid invoert, en deze gemiddelde snelheid ook daadwerkelijk fietst). Wil je een rondje van 50 kilometer rijden? Ook dan berekend de Mio Cyclo 505 HC een leuke route voor je. Een andere manier om de Suprise Me functie te gebruiken is als je naar een bepaald adres wilt navigeren, maar niet steeds de zelfde route er naartoe wilt gebruiken. Voer in het Suprise Me scherm het adres in waar je naartoe wilt en de Mio berekend een leuke verassende route voor je. Ook hier kun je vervolgens aangeven hoe ver je om wilt fietsen of hoe lang je er over wilt doen, afhankelijk van je snelheid. Persoonlijk vind ik dit een welkome toevoeging van deze fietscomputer, waarmee hij zich onderscheidt van bijvoorbeeld de Garmin fietscomputers.

Training:

2014-11-05 20.07.18

Een andere manier om je routes te bepalen is aan de hand van een specifieke training. Je kunt een training op verschillende manieren samenstellen. Zo kun je invoeren of je een bepaalde tijd of afstand wilt rijden. Ook kun je echter aangeven hoeveel calorieeen je wilt verbranden of in welke hartslagzone je wilt fietsen. Ook kun je de Mio Cyclo 505 HC koppelen aan een vermogensmeter, zodat je een training kunt selecteren op het vermogen dat je wilt gaan rijden. Deze optie is ideaal als je binnenshuis wilt trainen op bijvoorbeeld een Tacx. Je dient hiervoor dan wel een apart profiel aan te maken via het instellingen-scherm.

Instellingen:

2014-11-05 20.08.56

Tot slot het Instellingen-scherm; misschien niet het leukste maar wel een van de belangrijkste onderdelen van de Mio Cyclo 505 HC. Hier geef je namelijk al je voorkeuren aan, wat de gebruiksvriendelijkheid van het apparaat bevorderd. Zo kun je meerdere profielen maken (bijvoorbeeld als je verschillende fietsen hebt, of als je binnenshuis traint). Je kunt het apparaat beheren (geschiedenis bekijken/wissen, opgeslagen tracks, adressen en favorieten beheren etc.). Je kunt route-opties invoeren, zoals de soort wegen waarop je wilt rijden. Zo kwam ik er achter dat ik tijdens Cycling Holland onverharde wegen aan had staan. Deze had ik beter uit kunnen zetten met mijn racefiets. Je kunt je dashboard beheren; aangeven hoeveel data-velden je wilt weergeven en welke data-velden je wilt zien. Ook kun je makkelijk synchroniseren met je computer via WiFi. Een andere leuke functie is dat je routes kunt delen met mede Mio-gebruikers. Wanneer je deze functie selecteert kun je door middel van het schudden van de Mio een route delen met een ander Mio-apparaat. Verder kun je nog veel meer gegevens invoeren en aanpassen; zoals hartslag- en vermogenszones, kaartinstellingen, eenheden, schermhelderheid enzovoorts enzovoorts. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ondanks de vele functies wordt het apparaat geen moment ingewikkeld.

MioShare:

Al je data en logs kun je uploaden naar MioShare. Ten tijde van het testen was MioShare niet beschikbaar voor OS-X (Apple). De MioShare applicatie was alleen als desktop-app te downloaden voor Windows. Gelukkig heeft Mio dit opgepakt en is met de komst van CycloAgent; een programma wat het voor OS-X gebruikers ook mogelijk maakt om MioShare te gebruiken. Omdat ik daar nog niet veel gebruik van heb kunnen maken beschrijf ik hier de web-based versie, welke ik wel heb kunnen gebruiken. Om met de deur in huis te vallen: ik ben niet kapot van MioShare. Het ziet er allemaal wel duidelijk en overzichtelijk uit; toch heeft het mijn hart niet gestolen. Je kunt routes terugkijken en je data analyseren. Ook kun je hier GPX-bestanden maken en naar je Mio uploaden. Het werkt allemaal heel gebruiksvriendelijk. Toch vind ik het prettiger om met Garmin Connect of met Strava te werken. Voor wat betreft dat laatste biedt MioShare gelukkig wel een koppeling met Strava: activiteiten die je upload naar MioShare worden automatisch ook op Strava geplaatst. Voor de echte wielrenners toch wel een must. Het zal van je persoonlijke smaak afhangen of je veel gebruik gaat maken van MioShare of dat je liever met Strava of andere apps/sites aan de gang gaat. De Mio Cyclo 505 HC verplicht je niet om met MioShare te werken, wat ik dan ook als een positief punt zie.

Een screenshot van MioShare.

Batterij-duur:

De Mio Cyclo 505 HC wordt geleverd met een Li-Ion 1500 mA batterij. Mio geeft aan dat de Cyclo 505 HC een batterijduur heeft van 12 uur. Dit is gemiddeld voor een fietscomputer in deze prijscategorie. Vergelijkbare modellen zoals de Garmin Edge 800 of de Garmin Edge 1000 claimen een batterijduur te hebben van 15 uur. Nu zal een fietsrit niet snel langer duren dan 12 uur, dus is de batterijduur tijdens actief gebruik lastig te testen. Ware het natuurlijk niet dat ik voor Cycling Holland maar liefst 23 uur op de racefiets zat en dus optimaal in de gelegenheid was om de batterijduur van de Mio Cyclo 505 HC uit te proberen. Het was inderdaad rond de 12 uur dat ik het spannend vond worden en de Mio Cyclo 505 HC aan de externe batterij heb gehangen. Middels een batterij-indicator rechtsboven in je scherm kun je zien wat de batterijstatus is. Het opladen gaat ook zeer snel. Wanneer de Mio Cyclo 505 HC helemaal leeg is en je doet hem aan de oplader is hij binnen enkele uren alweer volledig opgeladen en klaar om te gaan.

Conclusie:

De Mio Cyclo 505 HC is een zeer gebruiksvriendelijke doch uitgebreide fietscomputer. Hierdoor is hij geschikt voor een breed publiek; zowel de recreatieve fietser als de die-hard wielrenner kan prima uit de voeten komen met dit apparaat. Doordat hij naast navigatie ook als volledige fietscomputer inzetbaar is, kun je hem op verschillende manieren gebruiken voor je trainingen. Het heldere kleurenscherm en de gemakkelijke interface zorgt ervoor dat je moeiteloos door het menu navigeert. Binnen enkele drukken op de knop kun je al beginnen aan je rondje op de (race)fiets. Het apparaat heeft snel verbinding met de benodigde GPS-sattelieten dus je hoeft niet lang te wachten. Geweldige functie is de SupriseMe. Laat de Mio Cyclo 505 HC je trakteren op een verassende route die je anders niet zo snel zal rijden; of je nou een uurtje of een hele middag wilt fietsen. Nadeel van de Mio Cyclo 505 HC is dat hij je helaas nog wel eens op fietspaden wilt sturen die er helemaal niet zijn. Ook bij het rijden van een ingevoerde GPX-route wil de Mio helaas de weg nog wel eens kwijt raken. Dit is jammer. Wellicht dat dit met firmware-updates nog verbeterd zou kunnen worden. De Mio Cyclo 505 HC is compleet met hartslagmeter, cadansmeter en snelheidsmeter. Hierdoor is het pakket wel wat aan de prijzige kant. Je kunt de Mio Cyclo 505 echter ook zonder sensors aanschaffen. Ik wil je echter aanraden om wel voor de sensors te kiezen omdat je dan optimaal gebruik kan maken van de functies die het apparaat te bieden heeft.

Dit is een beschrijving van mijn ervaringen met de Mio Cyclo 505 HC. Ik heb hem niet kunnen vergelijken met zijn concurrenten, zoals bijvoorbeeld de Garmin Edge 800 of de Garmin Edge 1000. Wanneer ik kijk naar mijn ervaringen met de Mio Cyclo 505 HC kan ik me echter niet voorstellen dat de apparaten van Garmin heel veel beter zouden werken. Ik moet hier natuurlijk wel een slag om de arm houden. De Mio doet gewoon wat hij moet doen en meer. Wel ben ik van mening dat Mio veel meer aandacht mag stoppen in MioShare. Ondanks dat dit programma voorziet in alle functies vind ik het er simpelweg niet fris en aantrekkelijk uitzien. Gelukkig biedt MioShare wel koppeling met Strava waardoor je niet perse vastzit aan MioShare. De Mio Cyclo 505 HC heeft Wifi en ANT+ koppeling. Dit laatste is ook handig wanneer je bijvoorbeeld een hartslagmeter hebt van een ander merk; zo heb ik ook een Garmin hartslagmeter en hoef ik dus niet steeds te switchen.

De Mio Cyclo 505 HC wordt compleet geleverd. Prettig vind ik het dat je zowel een USB-kabel als een netstroom-adapter meegeleverd krijgt. Hierdoor hoef je niet elke keer kabeltjes mee te nemen van je computer naar je stopcontact en vice versa. Geluk zit hem in kleine dingen, zeg maar. De meegeleverde cadansmeter en snelheidsmeter zijn redelijk makkelijk te installeren, ware het niet dat de tyraps niet geschikt zijn voor elke racefiets. Zo kwam ik er achter dat ze niet om mijn cranks paste. Dit is echter simpel op te lossen door zelf passende tyraps te halen. Aan de andere kant; van een apparaat van een paar honderd euro zou je mogen verwachten dat alles goed in orde is.

Al met al is de Mio Cyclo 505 HC een apparaat die ik aan iedereen zou aanbevelen. Je moet even (diep) in de buidel tasten, maar je haalt met de Mio zeker geen miskoop in huis.

Pluspunten:

+ Gemakkelijk in gebruik
+ Synchroniseren via WiFi
+ SupriseMe functie
+ Hartslagmeter

Minpunten:

– Bijgeleverde tyraps eigenlijk niet geschikt voor elke (race)fiets
– Wil nog wel eens (fiets)wegen zien die er niet zijn
– GPX-routes niet altijd even betrouwbaar
MioShare niet compatible met OS-X met de komst van CycloAgent verholpen!

Mijn oordeel:

De Mio Cyclo 505 HC krijgt van mij 3 van de 5 punten.

Score 3

Product-informatie:

Fabrikant: Mio
Product en type: Cyclo 505 HC
Geschikt voor: alle (race)fietsen en mountainbikes
Te koop via: Coolblue en Futurumshop

2014-09-05 12.12.54-1

De Mio 505 Cyclo 505 HC in actie tijdens Cycling Holland.

Vond je deze review nuttig om te lezen? Heb je vragen of opmerkingen? Praat mee in de reacties hieronder en deel dit bericht via een van onderstaande links. Op de hoogte blijven van mijn reviews? Volg mij dan via Facebook.

22 thoughts on “Mio Cyclo 505 HC

    1. Beste Stefan, kun je wellicht aangeven wat je exact wilt weten?
      Ik kan mij namelijk voorstellen dat het nagenoeg hetzelfde werkt. Doel je op de routes? Of het gebruik op de mountainbike? Dit zal immers hetzelfde zijn denk ik?

    2. heb deze mio,als je navigeert en alle sensors en meldingen opzet haalt hij belange geen 12u amper 6u,als je meldingen en beeldscherm op laagste zet dan kan hij 8u halen,een alternatieve route zoekt hij niet hij stuurt je telkens terug naar punt waar je verkeerd reed.Ook raakt hij verward als je 2 afslagen naast mekaar hebt dan weet hij niet goed welke hij moet geven

  1. Dag Sebastiaan,

    Als jij net als ik een Mio gebruiker bent ben je wellicht ook bekent met de scherm opmerking “dataschijf bijna vol”.

    Heb je ervaring hoe dit te herstellen? Ik weet dat de schijf leeg is (al mijn ritten en tracks, 1 voor 1 verwijderd via beheer)

    Lees het graag

  2. Ik heb al 2 jaar een Mio Cyclo 505 maar de beloofde accuduur van 12 uur heb ik nooit gehaald ondanks dat ik geen ANT+ en bluetooth apparaten heb gekoppeld. Ook alle accubesparende settings heb ik aanstaan. Als ik hem nu direct van de lader in gebruik neem kom ik momenteel nog maar op max 2/3 uur. Wat zou dat kunnen zijn of is gewoon de accu slecht geworden. Het valt mij ook op dat het apparaat nadat je hem hebt opgeladen lijkt leeg te lopen terwijl die uitstaat. Daarom laat ik hem nu maar aan de lader zitten. Tips zijn welkom.

    1. dat probleem heb ik ook dat ik mijn mio na de rit oplaad en bv 2 dagen niet gebruik,zet hem aan en zie dat hij bijna leeg is.Heb mijne nu 3j en zonder navigeren gaat de batterij maar 2u mee,zelfs met alle sensors af en scherm op minste,batterij verslijt zeer vlug na 2j begin je dat goed te merken,een rit van 200 km kun je niet navigeren want dat haalt de batterij nooit

  3. Hoi

    sinds een jaar de mio 505hc. Ik gebruik hem uitsluitend op de MTB
    Batterijduur is erg afhankelijk van je scherminstellingen. tevens de manier van signaleren (piepjes etc)
    wil je constant je scherm (verlicht) zien, kost dit batterij duur.
    Ik ben super tevreden over de Mio. gekocht via Coolblue daar weten ze wat service verlenen is!! zelf ben ik nog een beetje aan het stoeien met mijn hartslag zone’s. Iemand tips?

    grt Leo

    grt Leo

    1. Ik haal sinds kort maar 2-3 uurtjes met alle energiebesparende opties aan. Ook geen Bluetooth of ant+ accessoires en ook geen navigatie aan. Het enige is dat ik de gps data opneem. Voorheen in de zomer haalde ik net 5 uur met pijn en moeite. Heb op advies van Mio de software ge-update. Als dat niet helpt gaat die terug voor een nieuwe accu.

      1. Hoi Joost,

        Ik zou in deze (mocht je dit nog niet gedaan hebben) je batterij een aantal maal helemaal tot leeg/uit laten gaan en helemaal opladen. boekt dit geen verbetering zal de batterij niet goed meer zijn. Weet dat ze bij Mio coulant zijn, mocht hij uit de garantie zijn. (ik kan als gebruiker niets toezeggen natuurlijk). suk6 grt Leo

        1. Dat heb ik in feite al gedaan omdat hem in de laatste paar ritten leeg heb gereden. En de laatste keer heb ik hem rechtstreeks van de lader gebruikt dus voller kon niet.

  4. wie kan mij vertelen hoe ik makkelijk een route kan uploaden van route.nl naar mijn mio 505hc ?
    en de accu duur van 12 uur heb ik nog niet meegemaakt, max 6.5 uur en dan geeft hij aan dat de accu moet worden opgeladen.
    valt mij tegen.

    1. Hallo Rene,
      Heel belangrijk is dat je eerst de betreffende route opslaat in Route.nl, hiertoe moet je je wel eerst registeren bij Route.nl ( eenmalig, waarma je een Mijn Route.NL account krijgt met inlogfunctie.
      Na het opslaan kies je voor “Sluiten” dan even wachten waarna de route op het scherm getoond wordt.
      Vervolgens klik je geheel rechtsvoben op “GPX” waarna de knop “GPX downloaden ” verschijnt, klik dan met rechtermuisknop hierop zodat je de keuze mogelijkheid krijgt van “Doel Opslaan als” dit geeft je direct de mogelijkheid een juiste map op jouw PC aan te wijzen.
      Zou je niet met rechtermuisknop werken dan wordt standaard de GPX-route in een algemene map “Downloads” geplaatst en moet je die daarna weer verplaatsen naar de door jou gewenste map.

      Succes, Jan

  5. Hi. I’ve got a question. From some reason my Mio Cyclo505 doesn’t want to show me maximum and average speed as well as doesn’t count me kilometres which I did. Is there something I should do? It shows me actual speed also from pedals and also from GPS.
    Thanks for help in advance.

  6. hoi,
    Ik heb een vraagje ivm wifi synchronisatie. Iedere rit die ik gereden heb upload ik via wifi maar dan zijn er ook verschillende traks die steeds gedupliceerd worden? Redelijk vervelend want zo is het geheugen veel te snel vol. Heeft hier nog iemand problemen mee en een eventuele oorzaak of oplossing voor gevonden?
    Alvast bedankt
    Sabine

  7. Ik heb sinds terug ben uit Italie geen wegen meer op de kaart. Na lange tijd heeft hij wel de lokatie gevonden waar ik ben. In Italie had ik dat probleem ook. Weet je hoe ik de wegen weer terug kan krijgen. Ik ben al terug gegaan naar fabrieksinstellingen en de kaarten geupdate. Groet Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *