Sebastiaan Horn

Durfsporter / Dare-athlete

ISM Adamo Time Trial

Zadels zijn er in vele soorten en maten. Voor elke fietsdiscipline is er eigenlijk wel een apart soort zadel. Omdat ik me meer ging richten op de triathlon, was ik benieuwd naar de effecten van een echt tijdritzadel. Tijdritzadels zijn te herkennen aan de brede vorm en de vaak stompe neus. Dit heeft te maken met het feit dat je met een tijdrit of een triathlon vaak erg naar voren zit gebogen en dus erg op de punt van je zadel zit. Wanneer het zadel dan niet is aangepast op deze houding kan dit tot vervelende klachten leiden!

Elke zadelfabrikant heeft wel een tijdrit- of een triathlonzadel in het assortiment. Bij het wereldkampioenschap Ironman op Hawaii (Kona) in 2014 waren de zadels van ISM echter de meest gebruikte. Maar liefst 599 ISM-zadels reden er rond. Reden voor mij dus om eens te onderzoeken wat er nu zo speciaal is aan deze zadels van ISM. Met dank aan Rosiir was ik in de mogelijkheid om een ISM Adamo Time Trial eens goed uit te proberen. Zo geschiedde.

De verpakking:

De  verpakking  stelt eigenlijk niet zo heel veel voor. Het zadel zit door middel van een tweetal sleuven vast op een kunststof kaart. Op de achterkant van deze kaart staat wat uitleg over het zadel en over wat het doet. Van een zadel met een toch wel pittige aanschafprijs zou je iets meer mogen verwachten. Aan de andere kant; het is maar verpakking.

2015-09-11 08.14.392015-09-11 08.14.48

 

 

 

 

 

 

 

Wat krijg je er allemaal bij:

Daar kan ik kort over zijn. Je krijgt het zadel en that’s it. Meer heb je overigens ook niet nodig. Het installeren spreekt voor zich.

Het uiterlijk:

De ISM-zadels staan bekend om hun aparte uiterlijk. Zo hebben ze geen standaard neus (zoals andere zadels wel hebben), maar staan ze bekend om hun 2 ‘uitsteeksels’. Dit is ook meteen waarom ISM zich onderscheid van alle andere zadels. ISM claimt dat dit design ervoor zorgt dat de zadels een perfecte pasvorm hebben en zeer ergonomisch ontworpen zijn. Rugklachten en zadelpijn zouden met dit ontwerp tot het verleden behoren. Verder valt op dat het zadel erg breed oogt, zeker vergeleken met de standaard race-zadels. Dit heeft te maken met het feit dat je in tijdrit-houding wat meer op de punt van het zadel zit.

Het door mij gestelde zadel was mooi maagdelijk wit maar ze zijn ook te krijgen in het zwart. Op het zitvlak van het zadel staat groot de tekst ‘Adamo’ te lezen en op de achterkant prijkt het ISM-logo in het blauw. Dit had overigens wel iets subtieler gemogen, wat mij betreft. De achterkant van het zadel heeft aan de onderkant een soort haak. Dit is handig voor de triathleten onder ons, daar ze het zadel heel makkelijk aan deze haak in het rek kunnen hangen (een soort ‘transition-hook’, als het ware). Er zit hier echter geen extra bescherming bij het leer, zodat dit ook makkelijk voor beschadigingen kan zorgen. Het had beter geweest als ze hier iets van kunststof hadden verwerkt, zoals Fi:Zi’k dat bijvoorbeeld heeft gedaan bij de Tritone.

De specificaties van dit zadel liegen er verder niet om:

– Gewicht: 280 gram
– Lengte:245 mm
– Breedte: 130 mm
– Titanium brug
– Lichtgewicht foam
– Lichtgewicht gel pads
– 100 mm instelbaar naar voren en achteren

Tijdens het gebruik:

Het installeren van een zadel is redelijk gemakkelijk. Wel moet je goed kijken naar de juiste positie. Wat ik hierbij miste was de maatvoering op de zadelrails, wat het afstellen vergemakkelijkt. Je zult dus even moeten passen en meten. Een bike-fit kan hier op een perfecte manier uitsluitsel over geven en is dan ook aan te raden. Het zou immers zonde zijn als je door een slechte fit alsnog last krijgt van bijvoorbeeld rug of zitvlak. Laat je dus goed informeren.

De rails

Zoals kunt zien, ontbreekt de maatvoering op de rails..

Wanneer het zadel op een juiste manier is geïnstalleerd kan er gefietst worden. Dit was voor mij, zeker in het begin, even schrikken. Ik kon namelijk direct merken dat dit zadel een veel bredere zit heeft dan andere zadels. Ik had dan ook zeker  bij de eerste ritjes best wel last van mijn zitbotten. Normaal vallen deze een beetje buiten het zadel, maar met de Adamo TT zit je er wat meer op. Ik moest dus echt wat zitvlees kweken voordat het zadel echt lekker begon te zitten.

Na een ritje of 5 merkte ik echter al de voordelen van dit zadel. De lichte pijn in mijn zitbotten was verdwenen. Dit bevestigde mijn vermoeden dat het dus een kwestie van wennen was. Ook had ik geen enkele last van mijn rug meer, ook niet bij hele lange ritten. Of ik nu 40 of 120 kilometer fietste, het maakte niets uit. Wanneer ik in de tijdrithouding ging liggen op mijn fiets merkte ik dat ik het zadel optimaal werd benut. Ik zat weliswaar vol op de punt maar dit zat heerlijk. Alsof je in een mal ‘viel’. Ook in gewone fietshouding zat het zadel perfect, al merkte ik wel dat je dan steeds meer naar achter schoof waardoor het weer iets minder lekker zat. Weer even terug naar voren schuiven en ik zat weer perfect.

Ideale duurtest voor dit zadel was de Elfmerentocht. Een fietstocht van 150 kilometer door het barre, winderige Friesland. Gewone tourhouding, tijdrithouding en opstappen/afstappen werden constant afgewisseld. Geen moment heb ik last gehad van mijn rug, waar mijn vorige zadel toch op een gegeven moment wel voor wat pijntjes heeft gezorgd.

Ook tijdens de triathlon (waar dit zadel eigenlijk voor bedoeld is) bewijst de Adamo TT dat het gewoon een perfect zadel is. Met tri-suit (en dus minder dikke zeem) welke ook nog eens zeiknat was van het zwemmen gaf het zadel geen moment last. Met een triathlon zit je voornamelijk in tijdrithouding. Het was een kwart triathlon, zodat ik minder terughoudend hoefde te fietsen dan bij  lange afstanden. De Adamo TT zat van begin tot eind perfect. Ook de haak aan de achterkant van de zadel is inderdaad ideaal bij het ‘ophangen’ van je fiets, al ben ik wel huiverig voor het beschadigen van het zadel. Je fiets hoeft maar een paar keer heen en weer te schuiven op het rek en ik kan mij voorstellen dat je zadel hierdoor lelijk kan krassen of scheuren. Hierin zie ik echt verbeterpunten voor ISM.

Adamo ingerekt..

De ISM Adamo TT ‘ingerekt’ tijdens een triathlon..

Conclusie:

Ben je triathleet of tijdritspecialist en op zoek naar een passend zadel? Dan is de ISM Adamo TT echt een aanrader. Ik heb ervaren dat rugklachten en pijn in het zitvlak echt tot het verleden behoren, al moet je het zadel wel even de tijd gunnen om te wennen. De Adamo TT is wel het bewijs dat functionaliteit boven uiterlijk gaat, want echt heel mooi en charmant is hij niet. Wat mij betreft doet dit er ook niet toe; als hij maar goed zit en je in staat stelt om het beste uit je fietsprestaties te halen. En dat doet hij!

Wanneer je kiest voor de witte uitvoering zul je merken dat je regelmatig aan het poetsen bent; wit is nu eenmaal een besmettelijke kleur. Hoewel de Adamo TT redelijk goed schoon te houden is zul je toch merken dat er naar verloop van tijd wat vlekken opkomen. Zelf haal ik er na elke fietstocht een baby-doekje overheen, maar op een gegeven moment ga je toch vlekjes zien. Niets aan te doen, lijkt wel. De zwarte uitvoering zal dit uiteraard veel minder hebben.

Punt van verbetering vind ik echt de ‘transition-hook’. Het idee is briljant en het werkt ook, maar de kans op beschadigingen is erg groot doordat het leer niet wordt beschermd. Dit is jammer, zeker omdat concurrenten hier wel iets op bedacht hebben.

Overall is het gewoon een heel goed zadel wat echt zijn investering waard is.

Pluspunten:

+ Perfecte zit
+ Makkelijk te bevestigen/installeren
+ Mooi afgewerkt

Minpunten:

– De witte kleur is erg besmettelijk
– Kan beschadigen bij het ‘inrekken’ tijdens een triathlon

Mijn oordeel:

De ISM Adamo TT krijgt van mij 4 van de 5 punten!

Score 4

Product-informatie:

Fabrikant: ISM
Product en type: Adamo TT
Geschikt voor: triathleten en tijdritspecialisten
Prijs: € 199,95
Te koop via: ISMzadel.nl

Vond je deze review nuttig om te lezen? Heb je vragen of opmerkingen? Praat mee in de reacties hieronder en deel dit bericht via een van onderstaande links. Op de hoogte blijven van mijn reviews? Volg mij dan via Facebook.

Scroll Up