Sebastiaan Horn

Durfsporter / Dare-athlete

De gevaren van het hardlopen: heatstroke vs. hartaanval

Tijdens de Dam tot Damloop van afgelopen zondag is er een man overleden aan een zogenaamde heatstroke. Het slachtoffer, een student geneeskunde aan de UVA en slechts 24 jaar oud, werd gisteren nadat hij in Zaandam was gefinisht door medewerkers van het Rode Kruis opgevangen omdat hij bleek was en erg zweette. Eenmaal bij de medische post werd geconstateerd dat zijn lichaamstemperatuur was gestegen naar 42,6 graden. Reanimatiepogingen waren helaas tevergeefs.

Heatstroke

Bij een heatstroke, ook wel warmteberoerte, kan je lichaam zijn warmte onvoldoende kwijt via de gebruikelijke wegen: straling en zweet. Door de hoge temperatuur stolt eiwit in de lichaamscellen, wat onherstelbare schade in het lichaam veroorzaakt. Dat stollen is vergelijkbaar met het bakken van een ei en is onomkeerbaar. Ook is door de temperatuur meer kans op hartritmestoornissen. Dit zegt Guido Vroemen, bondsarts van de Triathlon Bond en teamarts van OrangeCycling. Een heatstroke is zeer uitzonderlijk, maar het enge eraan is dat het iedereen kan overkomen.

Onderzoek

In een artikel op Runnersweb staat zelfs dat hardlopers eerder geconfronteerd kunnen worden met een heatstroke dan met hartproblemen. Dit is onderzocht door een team van Israëlische cardiologen van de universiteit van Tel Aviv, welke studieresultaten zijn gepubliceerd in de Journal of the American College of Cardiology. In het onderzoek stond  vermeldt dat in de enorme controlegroep (in totaal 137.000 hardlopers die tussen 2007 en 2013 deelnamen aan twee wegwedstrijden in Tel Aviv) tegenover elk hartgerelateerd incident, tien incidenten stonden die waren gerelateerd aan een hitteberoerte.

Koelen

Het is dan ook zeer belangrijk dat je altijd voor voldoende verkoeling zorgt tijdens het sporten. Denk daarbij niet alleen aan drinken, maar ook aan directe koeling op het lichaam. Zo kun je met koud water je lichaam afspoelen; zo staan ze bij de Dam tot Dam loop altijd met watersproeiers langs het parcours, of natte sponsen. Maak hier dan ook gebruik van, ook al is het voor je gevoel niet snikheet. Tijdens de afgelopen Dam tot Dam loop was het namelijk ook niet extreem heet. Doordat je hart vaak maximaal aan het werk is kan je lichaamstemperatuur snel oplopen. Volgens Vroemen is het wel zo dat de kans op overhitting eerder bij korte(re) afstanden is dan bij lange(re) afstanden, omdat je bij de eerste vaak sneller loopt en dus meer warmte produceert. Tevens is het zo dat hoe beter je getraind bent, hoe beter je lichaam om kan gaan met de afvoer van warmte. Recreant, amateur of prof: zorg dat je altijd verantwoord hardloopt!

Lees het volledige artikel op Runnersweb.

Woman running over rocks, low angle view

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll Up