Sebastiaan Horn

Durfsporter / Dare-athlete

De etische wielercode

Eind 2013 ben ik, in verband met mijn avontuur wat Cycling Holland heet, begonnen met wielrennen. Dit is voor mij weer een hele nieuwe wereld. Een nieuwe wereld, met onbekend materiaal, nieuwe termen en nieuwe gewoontes. Elke dag leer ik weer een beetje bij. Zo weet ik pas sinds kort op welke wijze ik mijn wielerkleding op de juiste manier moet dragen (thanx buurman).

Ik probeer mij dan ook zoveel mogelijk te verdiepen in de wielersport. Tijdens 1 van die verdiepingssessies kwam ik op de site van Hetiskoers.nl terecht. Daar vond ik de Etische Wielercode. Deze maakte mij toch wel heel erg aan het lachen. Ik wilde hem jullie dan ook absoluut niet onthouden.

DE ETISCHE WIELERCODE

# 1

Men zal altijd de code respecteren en navolgen. Welk argument je bedenkt om de code te breken en de regels te overtreden, het zal nooit een juiste zijn. Er bestaat geen enkel excuus om de code te verbreken.

# 2

Steun je lokale fietsenmaker. Wil je op een Bianchi rijden en je lokale fietsenmaker verkoopt die niet dan heb je pech. Rij op een ander merk, zo erg is dat nu ook weer niet. Uitzondering op deze regel: indien je lokale fietsenmaker alleen maar Trek verkoopt mag je naar een andere winkel. Maar nooit zal je een fiets of materiaal kopen in winkels zoals Decathlon of Hallfords.

# 3

Alles draait om de fiets. Wie daarover een andere menig heeft zal niet ernstig genomen worden. Het is dan ook belangrijk om te beseffen dat de fiets altijd op de eerste plaats komt, dan volgt de rest van je familie.

3.1 De fiets is het belangrijkste in je leven en zal daarom altijd goed onderhouden zijn.

3.2 Zadel, stuurlint en banden zullen altijd dezelfde kleur hebben. Een stuurlint zal zwart of wit zijn. Een stuurlint mag een ander kleur hebben indien dat past met het frame maar zal wit of zwart zijn. Een band mag een ander kleur hebben, indien dat past met het frame, maar zal altijd zwart zijn.

3.3 De merknaam van de buitenband zal zich altijd onder het ventiel bevinden. Profs doen dat omdat dit het vinden van het ventiel makkelijker maakt, jij doet dat omdat profs het doen.

3.4 Fuck de ventieldopjes.

3.5 Men zal nooit een sticker aanbrengen op de fiets.

3.6 Een fietspomp zal nooit aan het frame bevestigd worden.

3.7 Men zal geen fietstasje onder het zadel aanbrengen.

3.8 Een bidon zal maximaal een inhoud van 0,5 liter hebben.

3.9 De beugels van het fietsstuur zullen altijd horizontaal met het wegdek staan.

3.10 Iemand die spatborden op zijn racefiets monteert is rijp voor het krankzinnigengesticht.

3.11 Men zal nooit mountainbikepedalen op een racefiets monteren.

3.12 Een pilotenbril wordt alleen maar gedragen door piloten.

3.13 De pootjes van een bril worden altijd over de helmbandjes gedragen. Tenzij het een echte bril is.

# 4

De scheidslijn tussen bruine huid en witte huid zal gerespecteerd worden. Nooit zal je fietsen met opgerolde mouwen of broekspijpen. Je zult nooit met mouwloze shirts fietsen – tenzij je Fransman bent, dan mag het. Als je naar het strand gaat dan is het aan te raden om wielerkledij te dragen. Maar waarom zou je naar het strand gaan? Die tijd kan men beter besteden aan fietsen.

# 5

Men zal nooit eerst zwemmen en dan fietsen. Men zal ook nooit hardlopen na een fietstocht.

# 6

Op de racefiets draagt men gepaste kledij. Nooit zal men gezien worden met ATB-kleding, slobberige broeken en wapperende hemden. Een fietspetje en –helm draagt men als men op een racefiets zit. Stapt men af dan doet men ook de helm en het petje af. De helm wordt dan aan het stuur bevestigd en wel zo dat de lintjes over de stuurpen hangen. Het petje zal opgeborgen worden in de trui. Nooit zal men een helm of petje op een tafel leggen. En al helemaal niet op de grond. Die regel geldt ook voor handschoenen.

6.1 Sokken zijn wit en niet te lang.

6.2 Enkelsokken zijn voor tennisvrouwen.

6.3 Sokken mogen een andere kleur hebben indien dat past bij het shirt, maar zullen altijd wit zijn.

6.4 Nooit zal men zwarte sokken dragen, tenzij men uit Texas komt.

6.5 Nooit zal men zonder sokken rijden.

6.6 Nooit zal men een symbolische trui dragen, zoals een gele, een roze, een bolletjes, een regenboogtrui. Dergelijke truien zijn voorbehouden voor hen die aan de leiding staan van dergelijk klassement en hem dus verdienen. Het is zeer aanmatigend om dergelijke trui te dragen. Ten eerste verdien je hem niet en ten tweede maak je jezelf belachelijk.

6.7 Merkentruien mogen alleen gedragen worden door renners die voor dat team rijden en daar voor betaald worden. Indien je dan toch zo nodig een teamtrui wil dragen dan moet de hele uitrusting passend zijn: dus geen Rabotrui op een broek van Quick Step en sokken van Sky. Ook zal je op de fiets rijden van het betreffende team. Alles moet passend zijn.

6.8 Een merkentrui is alleen toegestaan wanneer het gaat om een legendarisch merk uit het verleden [Molteni, Alcyon, Peugeot…] Maar de trui moet dan wel van wol zijn, inderdaad: als vroeger, en niet gemaakt uit synthetische rommel. Met andere woorden: wil men een historische trui dragen dan zal die volledig historisch zijn.

6.9 Draagt men een historische trui dan zal de fiets ook historisch verantwoord zijn. Fietst men met een Moltenitrui dan zal de fiets uit de jaren zestig komen, fietst men met een Alcyontrui dan zal het een fiets uit de jaren twintig zijn.

6.10 Fietsbroeken zijn zwart.

6.11 Een gekleurde band op de fietsbroek is toegestaan mits de kleur past bij het shirt, maar zal altijd zwart zijn.

6.12 Een zogenaamde camelback zal men nooit dragen, tenzij je na het fietsen gaat hardlopen – maar dat is verboden, zoals je weet.

# 7

Nooit zal men deelnemen aan toertochten die meer dan 3000 renners toelaten. Wil je een goed doel steunen doneer dan geld, ga niet met 10.000 man tegelijkertijd een berg in Frankrijk oprijden. Als men heeft deelgenomen aan een toertocht zal men het startbewijs of nummer na het beëindigen van de toertocht onmiddellijk verwijderen. Iemand die met zijn startnummer van bv. de Ronde van Vlaanderen gesignaleerd wordt ergens in het midden van de zomer moet onmiddellijk worden terechtgewezen.

# 8

Reservebanden, fietspompje en bandenlichters worden weggestopt in de zakken van de fietstrui en nooit, maar dan ook nooit, verborgen in een zadeltasje of bevestigd aan het frame.

#9

Haalt een groepje je in of haal je zelf een groepje in dan zul je je netjes voorstellen en beleefd vragen of je mag aansluiten. Doe je deel van het werk. Blijf nooit achteraan hangen. Indien je moeite hebt om het groepje te volgen dan laat je los. Het is geen schande als andere fietsers beter zijn, het is wel een reden om harder te trainen. Ga nooit tientallen kilometers in het wiel van iemand hangen die je heeft ingehaald, tenzij je je dus netjes hebt voorgesteld en toestemming heb gekregen dit te mogen doen. Maar dan nog zul je uit respect voor de andere fietser loslaten.

9.1 Volg altijd je rechte lijn.

9.2 Als van richting verandert of afslaat wijs je de richting aan die je zult inslaan.

9.3 Obstakels, aankomende auto’s, paaltjes op de weg, putten in de weg zullen met luide stem aangekondigd worden.

9.4 Doe altijd je werk bij tegenwind.

9.5 Het overnemen van de koppositie gebeurt met een strikte regel. Hij die op kop rijdt geeft het teken dat hij zich wil laten afzakken. De tweede rijdt dan 100 meter door aan hetzelfde tempo, zodat de renner die van kop af gaat rustig kan aanpikken bij de staart van de groep. Pas dan mag het tempo verhoogd worden. Dit zal gelijkmatig gebeuren en nooit met een ruwe versnelling.

# 10

Men mag een berg pas afdalen als men hem heeft opgereden.

# 11

Men zal geen lid worden van een wielerclub die zijn leden verplicht om altijd in de clubtrui te rijden.

# 12

Men zal nooit een bandana dragen, tenzij je er belachelijk wenst uit te zien.

#13

Als men op een racefiets zit zal men nooit gesignaleerd worden met oordopjes, MP3-speler, of gelijk welke muziekdrager dan ook. Dus: geen oordopjes.

#14

Men zal alleen maar een fietscomputer gebruiken die afstand, snelheid en gemiddelde snelheid aangeeft. De rest is overbodig. Nog beter is natuurlijk om zonder computer te fietsen en de snelheid, afstand etc. aan te voelen. Strava en dergelijke zijn absoluut verboden. Het interesseert niemand ook maar iets dat je een bepaald klein stukje snel hebt gereden. Alleen nerds gebruiken Strava, van die types die ook wel eens een ligfiets gebruiken.

#15

Zelfs maar eventjes denken om eens met een ligfiets te rijden staat op levenslang verbod nog een racefiets te mogen bezitten!

#16

Ligsturen, triatlonsturen en andere opzetmaterialen die het gemakkelijk maken om tegen de wind in te rijden mogen alleen maar gebruikt worden als men 1. alleen fietst en 2.men een verzet duwt van 53×11.

#17

Valpartijen worden alleen maar besproken wanneer het slachtoffer naar het hospitaal moet.

#18

Men moet altijd zichzelf kunnen beredderen bij pech, zonder te zeuren en hulp van derden in te roepen. Anderzijds: ziet men een renner met pech aan de kant van de weg staan zal men hem vragen of hij hulp nodig heeft.

#19

Men zal rijden met het materiaal dat men verdient. Rij je geen deuk in een pakje boter, dan is dat geen schande, alleen maar een reden om harder te trainen, maar je zult niet op een fiets rijden van 2000 euro of meer. Aerodynamische velgen hebben pas nut vanaf 40 km per uur, als je dat niet kunt rijden gebruik dan ook die velgen niet. Het staat stom en belachelijk.

#20

Na het fietsen zal men Belgisch bier drinken. Bevindt men zich in Frankrijk dan mag je een Kronenbourg drinken, fietst men in Italië dan is een Peroni toegestaan, etc.

Via hetiskoers.nl

2 thoughts on “De etische wielercode

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll Up