Boekrecensie: Fit met Apps & Wearables

Gonny-Fit-Apps-cover

Smartphones, GPS-horloges en andere gadgets: ze lijken tegenwoordig niet weg te denken bij het sporten. Je kunt niet om je heen kijken of je ziet iemand bijvoorbeeld wel hardlopen met zijn of haar mobiele telefoon. Maar welke app kun je nou voor wat gebruiken? Welke gadgets zijn musthaves bij de uitoefening van je sport? Hoe kun je zo slim en optimaal mogelijk gebruik maken van apps en wearables en zo toewerken naar het door jou beoogde doel?

Om daar inzicht in te geven heeft Gonny van der Zwaag (iCulture, Fithacking) een boek geschreven: ‘Fit met Apps & Wearables’. In dit boek beschrijft zij zeer uitgebreid welke apps en gadgets er allemaal zijn, en hoe je ze het beste kunt inzetten. Welke zijn musthaves en welke kun je beter links laten liggen. Daar ik met grote regelmaat bezig ben met sport en daarbij graag gebruik maak van gadgets en apps (meten is weten), was dit een boek wat mij heel erg aansprak. Inmiddels heb ik het boek al een tijdje uit en kan ik jullie ook gaan vertellen wat ik er van vond.

Opbouw

Het boek is vooral geschreven vanuit een ’technisch’ point of view. Dit is natuurlijk logisch, omdat de schrijfster vooral expert is op het gebied van apps en wearables en geen topsporter. Hierdoor kan het boek soms wat droog overkomen. Mensen die wat verder van de materie staan kunnen het misschien op sommige stukken zelfs wat saai vinden. Aan de andere kant ga ik er vanuit dat mensen die de materie totaal niet interesseert het boek ook niet aan zullen schaffen.

Het boek heeft een hele goede opbouw. Zo begint het erg algemeen met de beschrijving van de basisbeginselen. Wat zijn je doelstellingen? Wil je afvallen of fitter worden? Hoe kunnen apps en wearables je motiveren? Allemaal vragen die in het boek een duidelijk antwoord krijgen. Hierbij valt het mij op dat het zodanig is geschreven dat het zowel voor de ervaren sporter prettig te lezen is, maar ook voor iemand die net met sporten is begonnen. Het eerste deel van het boek zal echter met name voor de beginnende sporter erg interessant zijn.

Sport-specifiek:

In het tweede deel van het boek wordt er per sport dieper op de materie ingegaan. Hierbij wordt er een groot scala aan sporten besproken. Ik noem hardlopen, fietsen, schaatsen, golf, zwemmen en zo nog een aantal sporten. Hier en daar wordt Gonny van der Zwaag bijgestaan door experts, trainers en topsporters. Wel is hardlopen het meest besproken onderdeel, simpelweg omdat dit in Nederland een van de populairste sporten is. De andere beschreven sporten zijn echter zeker niet onderbelicht. Integendeel. Elke sport wordt uitgebreid beschreven, alsmede de apps en gadgets welke speciaal voor die sport voorhanden zijn.

Achterhaald?

Het nadeel van apps en wearables? Ze zijn snel achterhaald door nieuwe updates en versies. Zo zou het kunnen zijn dat de apps en gadgets welke in het boek worden beschreven een jaar later al niet meer up to date zijn. Dat gaat in zekere mate inderdaad op. Nieuwe functies en mogelijkheden staan niet in het boek beschreven. Toch zie ik dit niet als belemmering. De basis en de gedachte achter het gebruik maken van apps en wearables zal namelijk altijd gelijk zijn en daarom biedt dit boek ook een prima vertrekpunt voor diegene die hier gebruik van willen gaan maken. Daarnaast zou het boek bij een eventuele nieuwe druk altijd een update kunnen krijgen (om maar in app-termen te blijven praten), waarin nieuwe gadgets weer worden meegenomen.

Mijn conclusie is dat het boek een aanvulling is voor je boekenkast, mits je actief met sport bezig bent of gaat. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt tussen de beginnende sporter of de ervaren sporter; voor beiden is het boek echt aan te raden. Waar de een wegwijs wordt gemaakt in het oerwoud van apps en wearables, krijgt de ander de mogelijkheid om zich verder te verdiepen en zijn prestaties nog beter te finetunen en te optimaliseren aan de hand van de hedendaagse techniek.

Mijn oordeel:

Het boek van Gonny van der Zwaag, ‘Fit met Apps & Wearables’ krijgt van mij 4 van de 5 punten.

Score 4